Focus in 8 dagen

WIL JE WERKEN ZONDER AFGELEID TE WORDEN?

Minder afleiding, meer genieten

Ken je dat gevoel, dat je iets aan het doen bent waar je helemaal in op gaat? Waarbij je de tijd vergeet en de omgeving naar de achtergrond verdwijnt? Focus noemen we dat.  Na zo’n activiteit  voel je je goed, tevreden en energiek.

Tegenwoordig lijkt het wel steeds moeilijker om in je focus te komen. Afleiding ligt continu op de loer en je focus (her)vinden kost tijd. En afleiding zit in van alles; in de to-do lijsten in je hoofd, je mailbox waaruit je aan het werken bent, collega’s (of huisgenoten) aan je bureau en die stapels paperassen in je tas of op je bureau.

En dan je telefoon! De hoeveelheid apps die je aandacht vragen als er een mail binnenkomt, een bericht van een vriend, of die je eraan herinnert dat je in beweging moet komen. Schrikbarend. Kortom, we hebben ons leven zo vormgegeven dat het vrijwel onmogelijk is om niet meer gestoord of afgeleid te worden. Is dat erg?

Ja eigenlijk wel!

De consequentie van uit je concentratie zijn is namelijk dat je minder efficiënt werkt, meer fouten maakt, vermoeider raakt en meer stress ervaart. Het kost namelijk tijd en energie om je focus te vinden. Dat komt door het aandachtsresidu: je hersenen blijven altijd even hangen bij een vorige taak. Hoe vaker je van taak wisselt, hoe meer je hersencapaciteit gevuld wordt met ‘oude’ taken. Hierdoor maak je gemiddeld 20% meer fouten. En uiteindelijk kan dit je wel tien punten schelen op je IQ meting. Dit betekent dus dat als je vaak gestoord wordt, je echt op een lager niveau gaat acteren. Dat is vermoeiend én zorgt voor stress.

Shu  Shoku  Do  So

We weten allemaal dat veranderen niet makkelijk is. Heb je wel eens geprobeerd af te vallen? Of te minderen met suiker? Juist, dat valt niet mee. Daarom richt ik mij op de hele mens. Ademen-Voeden-Bewegen-Ontspannen.

Shu-Shoku-Do-So zeggen ze in Japan. Alleen als je al deze onderdelen bewust bekijkt en er vaardigheden op creëert dan krijg je grip op je leven. Je zal gaan zien dat alles waarde heeft en dat het dus belangrijk is om bij al deze onderdelen stil te staan. 

In een coachings-, leer-, voel- en trainingstraject van acht weken leer ik je om jezelf bewust te worden van je eigen gedrag én om te werken aan je gedachten, je ademhaling, je voeding en je beweging met als doel om meer grip te krijgen en te houden op je vermogen om je te focussen.

Minder stress, minder afleiding én meer genieten

Iedere keer als je wisselt met je aandacht, komt er cortisol vrij in je lichaam. Dit wordt ook wel het stresshormoon genoemd.

Het vervelende is dat je hier weinig van merkt, want tegelijkertijd komt er nog een ander hormoon vrij. Dopamine, het gelukshormoon! Dopamine komt vrij als er wat nieuws gebeurt. Spannend, leuk. De vrijgekomen dopamine geeft je een goed gevoel, maar maskeert tegelijkertijd het stresshormoon.

Dopamine is vluchtiger dan cortisol en blijft minder lang in je lichaam zitten. Dit maakt dat je aan het einde van een dag zonder focus je zo vermoeid bent; je lichaam zit nog vol met cortisol waar de dopamine is uitgewerkt. Een dag zonder focus put de veerkracht van jouw lichaam en geest (‘mindbody’) uit.

‘het is toch bijna niet te doen om niet afgeleid te worden’

Toch wel! In een programma van 8 weken help ik je om af te kicken van dopamine en cortisol én weer te genieten van gefocust werken.

Dus… afleiding is leuk, want je wordt direct beloond met dopamine, maar afleiding geeft ook stress. Je veroorzaakt dit zelf, maar het is nog niet zo makkelijk om hiervan af te kicken. Want dopamine werkt verslavend en is niet per sé gekoppeld aan dingen die goed voor je zijn. Een mailtje of whatsappbericht geeft een hoger dopamine shot dan het lezen van een boek, het schrijven van een artikel of het werken aan een project. Dat komt omdat je voor het ontvangen van bericht niet veel moeite hoeft te doen, maar voor lezen of een geconcentreerd gesprek wel! Daarom is het zo moeilijk om dit ‘systeem’ om te keren.

Ik kan je helpen om weer te genieten van iets dat moeite kost. Zonder dat je continue op zoekt wilt naar dopamineshots en gestresst raakt omdat je jezelf hebt laten afleiden van iets waar je eigenlijk je volle aandacht aan wilde geven.

NIET SCHRIKKEN; JE BENT EIGENLIJK VERSLAAFD

Eigenlijk is je lichaam verslaafd aan nieuwe prikkels. Focus zit niet in ons oerinstinct, alert zijn op gevaar wel. En dus beloont ons lichaam je wanneer je op nieuwe prikkels reageert; namelijk door afgifte van dopamine.

Wanneer je lichaam gewend is aan een hoog dopamineniveau, zul je continue op zoek gaan naar die prikkels die je veel dopamine opleveren. Dat zijn niet per definitie de dingen die goed voor je zijn. Helaas is je brein niet ingericht om dat verschil te maken. Je krijgt meer dopamine van het spelen van een game, dan van het schrijven van dat rapport. Dus wat doe je dan? Juist!

En dan raak je weer hartstikke gestresst omdat je iedere keer weer opnieuw aan dat rapport moet beginnen of erger bang bent dat je het niet op tijd af gaat krijgen.

Hoe meer je lichaam gewend raakt aan een hoge dosis dopamine, hoe lastiger het wordt om geconcentreerd bezig te zijn met activiteiten die weinig dopamine opleveren. Zo kom je dus terecht in een zichzelfversterkend patroon en zit je op de meest ongepaste momenten naar je iPhone te staren in plaats van te genieten van bijvoorbeeld die mooie wolkenlucht.

JE MOET WEER LEREN LEVEN MET MINDER PRIKKELS. JE ZOU HET AFKICKEN KUNNEN NOEMEN.

IK NOEM HET LIEVER DETOXEN.

KLINKT FIJNER TOCH?

Week 1 | Wat wil je veranderen?

We beginnen de week met een intakegesprek, gecombineerd  met een shiatsu massage. Wat doe jij zelf om dit patroon te ontwikkelen, in stand te houden en te versterken? Wat zou je zelf kunnen doen om te voorkomen dat je je focus verliest? 

Hoe zou je in kleine stapjes je eigen gedrag succesvol kunnen veranderen? We gebruiken hiervoor de Tiny Habits methode. Dé manier om succesvol je gedrag te veranderen. Met Tiny Habits leer je nieuwe gewoontes te ontwikkelen die onderdeel worden van je dagelijkse routine zodat je er niet bij na hoeft te denken.

  • Resultaat van deze dag:

Ontspannen focus: je weet wat je wilt bereiken in 8 weken.

  • Wat je leert:

Je begrijpt dat stress ontstaat in de wisselwerking tussen jou en je omgeving en dat het niet alleen aan jou ligt.

  • Wat je mee krijgt:

Routekaart om je focus weer te vinden.

Week 2 | Detoxen

Als je begrijpt welk gedrag je probleem veroorzaakt en welk gedrag je eigelijk zou willen ontwikkelen dan gaan we detoxen in week twee. We beginnen de week weer met een gecombineerde shiatsu massage én een coachingsgesprek. Daarna probeer je om één dag van deze week (meer mag ook) alles te vermijden wat veel dopamine oplevert.

Om je bewust te worden van je gedrag vraag ik je om een dagboekje bij te houden. Schrik niet ik heb het voor je voorgestructureerd waardoor het niet veel tijd kost.

  • Resultaat van deze dag:

Ervaren hoe het ook kan.

  • Wat je leert:

Gedrag = Motivatie * mogelijkheid * prompt (klinkt moeilijk, maar is makkelijk, ik leg het je uit :-)).

  • Wat je mee krijgt:

Toolkit om nieuw gedrag te ontwikkelen.

Week 3 | Ademen en ontspannen mindbody

We beginnen weer met een coachingsgesprek. Hoe ging de detox dag? Hoe gaat het met de nieuwe gewoontes die je je hebt voorgenomen? Wat lukte wel en wat lukte (nog) niet? De meeste mensen hebben een paar weken nodig om gedrag te finetunen. Je krijgt van mij een cheat sheet om je nieuwe Tiny Habits te monitoren en om je verder te inspireren.

Aan het einde van het gesprek leer ik je drie ademhalingsoefeningen om je mindbody (en je dopaminebehoefte) tot rust te brengen. We sluiten vandaag af met een korte shiatsu massage.

  • Resultaat van deze dag:

Bewust je stressniveau verlagen.

  • Wat je leert:

Je weet hoe je ademhaling kunt gebruiken om je stressniveau te verlagen.

  • Wat je mee krijgt:

Ademhalingsoefeningen om je thuis te ontspannen.

Week 4 | Voeden

Voeding heeft een groot effect op je ervaring van stress. Zo levert het eten van koekjes meer dopamine op je lichaam. Maar, je raadt het al, het levert ook stress op. Omdat je er iets van vindt én omdat je lichaam de voeding moet verwerken. Hierbij ontstaan  ontstekingen in je spijsverteringskanaal. Waardoor je  immuunsysteem harder moet werken.

Ik leer je hoe je je focus gedurende de dag kunt vasthouden door bewust te eten. 

  • Resultaat van deze dag:

Ervaren hoe het ook kan.

  • Wat je leert:

Je leert je hoe je je focus gedurende de dag kunt vasthouden door bewust te eten.

  • Wat je mee krijgt:

Tips die het je makkelijk maken ‘slim en gezond’ te eten.

Week 5 | Bewegen

Voeding heeft een groot effect op je ervaring van stress. Zo levert het eten van koekjes meer dopamine op je lichaam. Maar, je raadt het al, het levert ook stress op. Omdat je er iets van vindt én omdat je lichaam de voeding moet verwerken. Hierbij ontstaan  ontstekingen in je spijsverteringskanaal. Waardoor je  immuunsysteem harder moet werken.

Ik leer je hoe je je focus gedurende de dag kunt vasthouden door bewust te eten. 

Ervaren hoe het ook kan.

  • Resultaat van deze dag:
  • Wat je leert:

Je leert je hoe je je focus gedurende de dag kunt vasthouden door bewust te eten.

  • Wat je mee krijgt:

Tips die het je makkelijk maken ‘slim en gezond’ te eten.

Week 6 | Nu jij

Je raad het al. Deze week vraag ik je om hetgeen je in de voorgaande weken hebt geleerd, in praktijk te brengen. Je gaat zelfstandig aan de slag met ademen, voeden, bewegen en jouw ontspannen lichaam en geest (‘mindbody’).

Maar ik laat je niet helemaal alleen. Iedere dag hebben we contact via email om te kijken waar je tegenaan loopt én hoe we dat op kunnen lossen.

  • Resultaat van deze dag:

Je hebt alle ingredienten en je snapt hoe je ze moet gebruiken om je ‘mindbody’ te ontspannen.

  • Wat je leert:

Je leert het zelf te doen.

  • Wat je krijgt:

Regelmatig contact over je ervaringen.

Week 7 | Lifehacks om ‘t vol te houden

Het makkelijks is het om jezelf nieuwe gewoontes aan te leren die je onbewust iedere keer weer uitvoert. Maar soms is het lastig om iets op eigen kracht vol te houden. Gelukkig bestaan er allerlei leuke trucjes en tools om het je makkelijker te maken. Ook wel ‘lifehacks’.

Vandaag kijken we terug naar je ervaringen tot nu toe. En hoe je de ‘lifehacks’ op de vier ingrediënten kunt inzetten om je balans te behouden. We sluiten af met een korte shiatsu massage om geestelijke en lichamelijke blokkades op te lossen.

  • Resultaat van deze dag:

Volhouden.

  • Wat je leert:

Je ontdekt ‘lifehacks’ op  alle vier de ingrediënten om je balans te behouden.

  • Wat je mee krijgt:

Lifehacks om ‘t vol te houden.

Week 8 | Ontspannen doorzetten

In de eerste sessie heb je al een keer gewerkt met de Tiny Habits methode, ontwikkeld door BJ Foggs van de Standford University. In de laatste sessie leer ik je deze methode zelf toe te passen. Hiermee krijg je een bewezen methode in handen om in de toekomst zelf je gedrag te veranderen. Tiny Habits kosten je weinig tijd, terwijl de impact ervan op je leven groot kan zijn.

We sluiten vandaag af met een shiatsu massage, waar ik je  ook oefeningen leer die je zelf kunt gebruiken om blokkades op te lossen.

  • Resultaat van deze dag:

Vertrouwen dat je het zelf kan.

  • Wat je leert:

Je leert je gedrag aanpassen als het nodig is.

  • Wat je mee krijgt:

Tools om je gewenste gedrag vol te houden.

Wat krijg je?

6 Shiatsu behandelingen

4 Coachingsgesprekken

Ademhalingsconsult

Bewegingsadvies

Voedingsadvies

Tiny Habits training

Lifehacks

FOCUS