Last van stress? Drie punten die je zelf kunt behandelen om ontspanning te brengen

Acupressuur ofwel shiatsu – letterlijk betekent dit: ‘druk met de vingers’ – is een therapeutische massagetechniek die van origine afkomstig is uit China. Met de druk van vingers, handen, ellebogen en knieën kan je spanningen in je lichaam te lijf gaan, waardoor de Ki, ofwel energie, weer kan stromen en je weer lekkerder in je vel komt te zitten. Acupressuur draagt bij aan je weerstand, en helpt stress te verminderen. Zo draagt het positief bij aan je gezondheid.

Of je nu thuis bent, in de file staat of gestresst op kantoor zit, je kunt zelf ook acupressuur toepassen om je stresslevel te verlagen. Drie punten die je zelf kunt masseren om gevoelens van angst, stress en spanning te verminderen:

HC 6 – Vanaf de pols meet je drie vingers omlaag. Waar je derde vinger het
midden van je pols raakt, vind je HC6. Plaats hier je duim en geef een stevige druk richting het midden van je pols. Dit punt kan een beetje pijn doen. Hou dit drukpunt ongeveer twee minuten vast en maak zachte, cirkelvormige bewegingen. Herhaal dit bij je andere pols en je voelt angst en stress direct afnemen. Dit punt helpt ook tegen misselijkheid!

HT 7 – Dit punt vind je in je polsplooi, aan de binnenzijde van je pols. Zet je duim hierop en hou dit punt ongeveer twee minuten vast. Dit punt helpt om spanning te verlichten.

 

K 1 – Als je ’s nachts niet kunt slapen, is dit een heel fijn punt. Je vind dit punt op de onderkant van je voet., in de buurt van de bal van je voet. Ga zitten, leg je voet over je been en laat je voet rusten. Trek een rechte lijn van je tweede en derde teen naar net onder de bal van je voet. Breng hier stevige druk aan met je duim en houdt wederom twee minuten aan en herhaal bij je andere voet. Dit is een belangrijk punt om angst te verminderen en ontspanning te bieden.

Delen mag! Thanxx 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *